درمان لک صورت و بدن با لیزر

از بین بردن لک های پوستی روی صورت، دستها و بدن با لیزر

  • در این مطلب به سوالات زیر پاسخ میدهیم:
  • لک پوست چیست و چرا ایجاد میشود؟
  • علت های اصلی ایجاد لک های پوستی و انواع آنها کدامند؟
  • درمان لک صورت و بدن با لیزر چگونه است و چه مزایایی داد؟
علت و درمان لک صورت و بدن

لک پوست (هایپرپیگمنتیشن) چیست و چرا ایجاد می شود؟

بسیاری از ما پیری پوست را بلافاصله با چین و چروک مرتبط می دانیم. در حالیکه مطالعات نشان داده اند که یک رنگ پوست متغیر و پر از لک می تواند چهره را تا ده سال پیرتر نشان دهد. لکه های رنگدانه یا به اصطلاح هیپرپیگمانتاسیون از جمله شایع ترین مشکلات پوستی است. در بیشتر موارد، این تغییرات رنگی به صورت لکه های قهوه ای روی صورت، گردن و یا روی دست ها ظاهر می شود. در گذشته عمدتاً نشانه‌ای از پیری بود و بنابراین در پوست‌ افراد مسن‌ شایع‌تر بود. اما امروزه، بیماران جوان‌تر نیز بیشتر و بیشتر از نواحی رنگدانه‌های نامنظم پوست خصوصاً به دلیل هورمون‌ها (ناشی از مصرف دارو) رنج می‌برند.

عارضه تغییر رنگ پوست که معمولاً مایل به قهوه ای و ناهموار است و عمدتاً روی صورت یا دست ها رخ می دهند، هیپرپیگمانتاسیون یا لکه های رنگدانه نامیده می شوند. لکه های رنگدانه زمانی ظاهر می شوند که تشکیل رنگدانه ملانین در پوست مختل شود. ملانین رنگدانه ای طبیعی است که به پوست رنگ می دهد. لکه های رنگدانه می توانند در طیف گسترده ای از رنگهای تیره، اندازه ها و اشکال ظاهر شوند.

اشعه ماوراء بنفش به عنوان عامل اصلی ایجاد ملاسما و لکه های پوستی شناخته می شود. به همین دلیل است که این لکها بیشتر در صورت و دست ها ایجاد می شوند، زیرا این قسمت های بدن به طور خاص در معرض نور UV قرار می گیرند. اشعه ماوراء بنفش (UV) تولید ملانین را تسریع می کند و در اثر فعالیت بیش از حد سلول های رنگدانه این لکه ها پدیدار می شوند. روی پوستی که سال‌ها در معرض نور خورشید قرار گرفته است، لکه‌های پوستی زمانی ظاهر می‌شوند که ملانین جمع‌شده یا در غلظت‌های بالا تولید می‌شود. علاوه بر این، تغییرات هورمونی در نتیجه بارداری یا مصرف قرص های ضد بارداری می تواند باعث ایجاد لکه های رنگدانه شود.

حتی اگر شما فردی هستید که به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده می‌کنید، با این حال، بدون آنکه بدانید احتمالاً در طول عمرتان زمانی را زیر نور خورشید و اشعه UV سپری کرده‌اید. همه چیز از لکه های تیره گرفته تا کک و مک می تواند در نتیجه قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد شود. اگر متوجه شدید که این لکه‌های تیره آشکارتر یا گسترده‌تر می‌شوند، ممکن است بخواهید برای درمان و از بین بردن آنها به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

انواع مختلف لک صورت

علت لک شدن پوست و انواع آنها

علت اصلی تیره شدن پوست صورت یا هر قسمت دیگر بدن به دلیل تولید بیش از حد ملانین موجود در پوست ما است. این تولید بیش از حد می تواند به دلایل زیر باشد:

  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش: ملانین اضافی در افرادی که بیشتر در معرض اشعه UV خورشید هستند تولید می شود. این به این دلیل است که تولید ملانین در پاسخ به اشعه ماوراء بنفش صورت می گیرد.
  • ژنتیک: ژن های یک فرد یکی از دلایل اصلی ملانین بیش از حد در بدن هستند. افراد متعلق به اقوام و فرهنگ های مختلف از نظر ژنتیکی قادر به تولید اشکال و نسبت های خاصی از ملانین هستند.
  • اندازه ملانوسیت (سلول تولیدکننده رنگدانه): اندازه ملانوسیت ها در هر فردی متفاوت است. بنابراین افرادی که اندازه ملانوسیت های بزرگتری دارند ممکن است ملانین بیش از حد در بدن خود داشته باشند
  • اختلالات پوستی: بیماری های پوستی کمی وجود دارد که منجر به تولید بیش از حد ملانین می شود. یکی از این اختلالات آلبینیسم است
  • تاثیرات هورمونی: هورمون اصلی که مسئول تحریک ملانوسیت ها است، هورمون محرک ملانوسیت (MSH) است. این هورمون تولید ملانین را افزایش می دهد که مسئول تیره شدن پوست شما است.
  • آلودگی هوا: مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوای مرتبط با ترافیک مانند ذرات اگزوز خودروها، با علائم بالینی بیشتر هیپرپیگمانتاسیون همراه است.
  • افزایش سن: با افزایش سن تعداد سلول های حاوی رنگدانه (ملانوسیت ها) کاهش می یابد و اندازه ملانوسیت های باقی مانده افزایش می یابند. پوست سالخورده نازک تر، رنگ پریده تر و شفاف تر می شود و لکه های رنگدانه ای در مناطق در معرض آفتاب ظاهر می شوند.
  • جوش یا سایر التهابات پوستی: یک زخم یا تحریک پوستی، مانند خراشیده شدن یا جوش، باعث ملتهب شدن پوست می شود. در روند بهبودی پوست، ملانین بیش از حد تولید می گردد که باعث تیره شدن پوست می شود. هرچه یک جوش ملتهب‌تر باشد، لکه بزرگ‌تر و تیره‌تر می‌شود.
  • سایر موارد: جدای از اینها، برخی از علل دیگر عبارتند از پرپیگمانتاسیون، سوء تغذیه، اختلال آدرنال، تغییرات هورمونی، اختلالات کبدی و کمبود ویتامین.

 

برای اینکه بفهمید چگونه لکه های تیره ناشی از جوش یا هر نگرانی دیگر را از بین ببرید یا از کدام کرم و غیره استفاده کنید، ابتدا باید مشخص کنید که چه نوع لکه های تیره ای ایجاد شده است. در زیر سه نوع لکه‌های تیره‌ای که یک فرد می‌تواند با آن‌ها روبرو شود آورده شده است:

  • ملاسما: لکه ملاسما در خانم ها و کسانی که رنگ پوست تیره تری دارند بیشتر دیده می شود. ملاسما شکل گسترده ای از رنگدانه است و شما متوجه لکه هایی از پوست در رنگ های مختلف از زرد روشن تا قهوه ای تیره خواهید شد. همچنین، به جای لکه های ریز، لکه های ملاسما می توانند ناحیه بزرگ تری از پوست شما را بپوشانند.
  • لنتی‌ژین‌ها: لنتی‌ژین‌های خورشیدی معمولاً به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ایجاد می‌شوند. اشعه ماوراء بنفش شدید منجر به یک نقطه یا چند لکه می شود که به صورت یک لکه ظاهر می شوند. این نوع لکه های تیره را بیشتر در بزرگسالان به جای کودکان مشاهده خواهید کرد.
  • هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH): همانطور که از نام آن پیداست، هیپرپیگمانتاسیون پس از التهابی، نتیجه التهابی است که منجر به افزایش رنگدانه می شود. از نظر ظاهری، این لکه ها بیشتر شبیه لکه هایی هستند که رنگ آنها از صورتی تا قرمز تا قهوه ای تیره متغیر است. ظاهر شدن یا برداشتن آکنه اغلب منجر به ایجاد لکه های تیره به دلیل PIH می شود.
جهت مشاوره و تعیین وقت با ما در تماس باشید.

از بین بردن لک های پوستی ناخوشایند روی بدن با لیزر

اختلالات رنگدانه‌ای، لکه‌های ناشی از افزایش سن یا کک و مک می‌توانند ظاهر پوست را نازیبا کنند و در نتیجه حس زیبایی کلی افراد مبتلا را مختل کنند. بسیاری از بیماران خواهان پوستی شفاف و یکدست هستند. از لیزر درمانی می توان برای از بین بردن ملایم و آسان لکه های خوش خیم روی پوست استفاده کرد. این یک روش درمان غیرتهاجمی، بدون عارضه و کم خطر است. نه عمل جراحی لازم است و نه مراقبت های بعدی خاص. همچنین دیگر زمان استراحت برای بیمار وجود ندارد. پرتو لیزر ناحیه مورد درمان را به صورت هدفمند گرم می کند، به این معنی که بافت اطراف محافظت می شود و لکه ها را می توان به طور انتخابی حذف کرد.

اصولاً مهمترین حوزه کاربرد لیزر حذف رنگدانه است. در ناحیه ای از پوست که در معرض نور خورشید قرار دارد، یعنی بیشتر روی صورت، پشت دست ها و ساعدها و همچنین در قسمت سینه، لکه های قهوه ای نازیبا که در ابتدا به اندازه یک میلی متر و بعداً بزرگ می شوند، دیده می شود. می تواند از حدود 30 تا 40 سالگی ظاهر شود. این لکه های به اصطلاح “ناشی از پیری” برای لیزر درمانی بسیار مناسب هستند. مانند کک و مک، آنها را می توان بدون خطر با استفاده از آخرین فناوری لیزر از بین برد. با این حال، هر لکه پوستی برای لیزر درمانی مناسب نیست – متخصص پوست باید بررسی کند که آیا می توان لیزر درمانی را انجام داد یا خیر.

کلینیک لیزر تخصصی

در طی لیزر درمانی، رنگدانه های سطحی پوست به صورت هدفمند درمان می شوند. پرتو لیزر ابتدا اثر خود را در رنگدانه آشکار می کند و آن را به کوچکترین ذرات “خرد میکند”. این رنگدانه های رنگی خرد شده سپس از طریق سیستم لنفاوی منتقل می شوند، به طوری که لکه های رنگدانه پس از یک درمان محو می شوند یا در بیشتر موارد به طور کامل ناپدید می شوند. از آنجایی که درمان بدون درد است، نیازی به بی حسی موضعی نیست.

از بین بردن لکه های رنگدانه مزاحم با لیزر معمولاً نیازی به آماده سازی خاصی ندارد. بنابراین درمان معمولاً بلافاصله پس از تصمیم گیری انجام می شود. درمان بدون درد است (مقایسه با سوزن سوزن) و بسته به وسعت نواحی که باید برداشته شوند، زمان درمان بین 5 تا 20 دقیقه طول می کشد. پس از درمان، دلمه های سطحی ایجاد می شود. هنگامی که لایه سطحی پوست پس از حدود 1 هفته افتاد، نواحی قهوه ای ناپدید شده و پوست صورتی تازه قابل مشاهده است. این رنگ پوست شاداب و گلگون که پس از لیزر درمانی ظاهر می شود، در هفته های بعد با رنگ پوست ناحیه اطراف سازگار می شود. معمولاً می توان در یک جلسه لکه های رنگدانه آزار دهنده را از بین برد.

تقریباً پس از هر روش لیزر درمانی، احتمال تیره شدن ناخواسته و موقت (هیپرپیگمانتاسیون) ناحیه تحت درمان با لیزر وجود دارد. برای جلوگیری از تیره شدن از همان ابتدا، استفاده از کرم محافظ برای چند هفته ضروری است. خطر ایجاد اسکار یا جای زخم بسیار کم است. جای زخم در واقع تنها زمانی رخ می دهد که ناحیه تحت درمان عفونی شود، که این نیز بسیار نادر است. برخی از انواع پوست با رنگدانه بسیار تیره (مثلاً نوع پوست آمریکایی‌های جنوبی یا آسیایی) منع مصرف برای درمان‌های لیزری خاص دارند.

زیبایی صورت با حذف لک های پوستی

عکس قبل و بعد لیزر لک صورت و پوست

عکس قبل و بعد لیزر لک صورت و دست

فیلم لیزر لک صورت

سوالات متداول

لیزر موثرترین راه برای از بین بردن لکه های رنگدانه است. لیزر فقط به قسمت هایی از بدن می رسد که باید درمان شوند. اشعه لیزر لایه بالایی پوست را از بین می برد و لکه های پوستی به این ترتیب از بین می روند.

افرادی که می خواهند لکه های تیره را به دلایل زیبایی با لیزردرمانی از بین ببرند، بهتر است برای محافظت در برابر لکه های رنگدانه جدید ناشی از آفتاب زیاد، درمان را در ماه های زمستان انجام دهند.

از آنجایی که لیزر درمانی یک روش کاملاً ایمن است، خطرات آن قابل کنترل است. برخی از داروهایی که به طور منظم مصرف می شوند می توانند پوست را نسبت به انرژی لیزر حساس تر کنند و باید قبل از عمل قطع شوند. اگر پوست پس از درمان بدون محافظت در معرض نور خورشید قرار گیرد، هیپرپیگمانتاسیون جدید ممکن است رخ دهد. بنابراین محافظت مداوم در برابر آفتاب ضروری است.

درمان بر روی پوست تیره یا برنزه اصولا امکان پذیر است، اما احتیاط خاصی لازم است. از آنجایی که سلول های سازنده رنگدانه را می توان در انواع پوست تیره دوباره تحریک کرد، هیپرپیگمانتاسیون می تواند تشدید شود. بنابراین توصیه می شود همیشه قبل از لیزردرمانی، یک درمان آزمایشی در ناحیه ای که مشخص نیست، انجام شود.

این بستگی به نوع پوست مربوطه و شرایط فردی دارد. با این حال، در اصل، با تعداد محدود جلسات درمان می توان به نتایج مطلوب دست یافت.

در صورت تشخیص نوع لکه توسط پزشک بله. لک های روی صورت و بدن همیشه باید به همین روش درمان شوند. با این حال، لکه ها در مناطقی از پوست که در معرض نور هستند (مانند صورت و پشت دست ها) یشتر ظاهر می شوند. کک و مک یا لکه های ناشی از آفتاب روی شانه ها نیز با لیزر با موفقیت درمان می شوند.

سایر خدمات قابل ارائه در کلینیک دکتر مهرنژاد:

بیشتر بخوانید

برداشتن خال با تکنیک های مختلف
پاک کردن تاتو با لیزر
کاربرد های خاص بوتاکس
حالا تماس بگیرید