درمان واریس پا با لیزر

سیاهرگهای واریسی پا چرا بوجود می آیند و درمان واریس پا با لیزر چگونه است؟

• در این مطلب به سوالات زیر پاسخ میدهیم:
  • سیاهرگ واریسی پا چیست و چه حالت هایی دارد؟
  • علت به وجود آمدن سیاهرگ واریسی چیست؟
  • آیا داشتن این عارضه واریسی روی پا خطرناک است؟
  • چه کسانی بیشتر در معرض دچار شدن هستند؟
  • روش درمان سیاهرگ واریسی پا چیست؟
  • هزینه درمان واریس پا با لیزر چقدر است؟
انواع خفیف و شدید واریس پا

سیاهرگ واریسی پا چیست و چه حالت هایی دارد؟

سیاهرگ ها در بدن، خون پمپاژ شده توسط قلب را به کمک یک رشته دریچه های داخل ورید، به قلب بر میگردانند. برخی سیاهرگ ها داخل بافت عضلات قرار دارند و برخی دیگر نزدیک تر به سطح پوست هستند. هر سیاهرگی که نزدیک به سطح پوست باشد می تواند واریسی شود. وریدهای واریسی، بیشتر بر روی رگ‌های پا تأثیر می‌گذارند. به این دلیل که ایستادن و راه رفتن باعث افزایش فشار در رگ های پایین تنه می شود.

به طور کلی، شکل سیاهرگ واریسی می تواند بیان کننده شدت واریس پا باشد. سیاهرگ هایی که سطحی، نازک و قرمز و بنفش هستند به رگ‌های عنکبوتی معروفند. این رگها نوع خفیف واریس هستند. در مرحله بعد، وریدهای رتیکولار قرار می گیرند که بزرگتر و شاید کمی برجسته باشند. این رگهای واریسی، می توانند باعث خارش، درد و ناراحتی شوند. سیاهرگهایی که کاملاً برجسته شده و از پا بیرون زده هستند را اغلب واریس طنابی می نامند. این رگهای واریسی می توانند منجر به مشکلات جدی تری شوند. به همین دلیل درمان آنها باید توسط پزشک متخصص قلب و عروق انجام شود.

در حالی که بسیاری از مردم احتمالاً در مورد واریس پا شنیده‌اند، ممکن است کمتر کسی با سیاهرگ واریسی مشبک (وریدهای رتیکولار) آشنا باشد. آنها حالتی بینابین در نارسایی مزمن وریدی (CVI) هستند. سیاهرگ های واریسی مشبک سیاهرگ های قابل مشاهده زیر پوست شما هستند، تقریباً 2 میلی متر قطر دارند و به رنگ آبی مایل به بنفش به نظر می رسند و مانند شبکه ای درهم پیچیده از وریدهای سطحی ظاهر می شوند. ممکن است مدتی طول بکشد تا متوجه آنها شوید زیرا آنها مانند رگ های واریسی پا برآمده نمی شوند و از آنها کوچکتر هستند اما در بیشتر موارد همراه با آنها ظاهر می‌شوند. این سیاهرگها نقش تغذیه‌کننده رگ‌های عنکبوتی کوچک‌تر را نیز دارند و مانند رگ‌های واریسی میتوانند باعث درد و علائم شوند. نمایان شدن این سیاهرگها در داخل ران پا و پشت ران و پشت زانو و همچنین قسمت پایین ساق و مچ پا شایع تر است. در بیشتر موارد درمان این رگهای واریسی پا به کمک لیزر واریس قابل انجام است.

مراحل-پیشرفت-واریس-پا

علت به وجود آمدن سیاهرگ واریسی چیست؟

در اندام‌های تحتانی بدن مانند پاها، سیاهرگ‌ها به طور فعال در برابر جاذبه عمل می‌کنند تا خون را به قلب و ریه‌ها برگردانند. با این حال، زمانی که ماهیچه‌ها و دریچه‌های خاصی از کار بیفتند، ممکن است خون به نواحی پایینی برگردد و در مکان‌های خاصی جمع شود. این می تواند منجر به مسائل مختلف عروقی یا نارسایی مزمن وریدی (CVI) شود. وریدهای رتیکولار اغلب به عنوان یک نشانه اولیه و علامت CVI ظاهر می شوند.

سیاهرگها خون بدون اکسیژن را از قسمت های مختلف بدن به قلب و ریه ها باز می گرداند. بر خلاف سرخرگ، سیاهرگها از فشار برای حرکت خون استفاده نمی کنند. در عوض، آنها از دریچه‌ها و ماهیچه‌ها برای فشار مؤثر خون استفاده می‌کنند. هنگامی که دریچه‌های داخل بدنه سیاهرگ کارایی شان کمتر می شود، این اجازه می‌دهد جریان خون، برعکس و به شکل غیرطبیعی به داخل سیاهرگ‌های مشیک نفوذ کند. خون جمع شده و در شبکه متصل وریدهای سطحی جمع می شود و باعث بزرگ شدن آنها و قابل توجه شدن آنها روی پوست می شود. سپس این خون می‌تواند از رگبرگ‌های مشبک به رگ‌های عنکبوتی کوچک‌تر فشار بیاورد و در نتیجه ظاهر بسیار مشخصی مانند رگه‌هایی که روی برگ بیرون می‌زنند، بوجود می آورد.

سیاهرگ-واریس-پشت-زانو

آیا داشتن این عارضه واریسی روی پا خطرناک است؟

پاسخ کوتاه این است که در بیشتر موارد خیر ولی در برخی موارد این رگها خطرناک هستند. اگر ورید رتیکولار به رگهای عنکبوتی فشار بیاورد این ممکن است علائمی مانند درد، خارش و ضربان ایجاد کند. هنگامی که وریدهای ناکارآمد پا از نظر پزشکی درمان نمیشوند، ممکن است به علائم شدیدتری تبدیل شوند، به ویژه در موارد علل ارثی. اگر وریدهای واریسی مزمن شدید ایجاد شوند، ممکن است علائمی مانند تورم پا یا اگزمای واریسی ایجاد کند. (اگزمای ناشی از واریس یک بیماری پوستی مزمن است که در قسمت پایینی ساق پا تاثیر می گذارد و علایمی مانند خارش، پوسته پوسته شدن پوست و حساس شدن پوست به لمس دارد.) همچنین ممکن است پوست در نزدیکی سیاهرگ‌های مشکل‌دار تغییر رنگ داده یا در مچ پا ضخیم‌تر و سفت‌تر شود و زخم‌های باز ممکن است توسعه یابند. هنگامی که حتی این علائم شدیدتر درمان نشود، عفونت و حتی لخته شدن خون ممکن است رخ دهد.

اما از طرفی آنها ممکن است بدون علائم همراه ظاهر شوند. زیرا وریدهای رتیکولار همیشه به راحتی مانند رگهای عنکبوتی پا قابل تشخیص نیستند.در این موارد، آنها فقط یک نگرانی زیبایی برای فرد مبتلا ایجاد می کنند. برخی مردم به دنبال درمان سیاهرگ واریسی مشبک هستند، زیرا هنگام پوشیدن لباس‌های کوتاه مانند دامن، لباس‌های حمام و مایو احساس ناراحتی می‌کنند که پاهای خود را در معرض دید قرار می‌دهند. در این موارد درمان واریس پا با لیزر یک روش بهینه است.

جهت مشاوره و تعیین وقت با ما در تماس باشید.

چه کسانی بیشتر در معرض دچار شدن هستند؟

فاکتور شغل: اگر خط کاری شما نیاز به نشستن یا ایستادن طولانی مدت دارد، ممکن است در نهایت به رگ های مشبک مبتلا شوید. برخی از مشاغل مستعد ابتلا به این بیماری عبارتند از معلمان، کارگران کارخانه، آرایشگران، پرستاران و برنامه نویسان. افرادی که برای مدت طولانی می نشینند به ویژه در برابر تشکیل سیاهرگ مشبک در پشت زانو آسیب پذیر هستند.
فاکتور چاقی: اضافه وزن یا چاقی فشار را بر ناحیه تحتانی شما، به خصوص پاها افزایش می دهد. این فشار اضافی می تواند بر جریان خون تأثیر بگذارد و کارایی ورید را کاهش دهد که منجر به ایجاد سیاهرگ های مشبک می شود.
وراثت یا ژنتیک و سابقه خانوادگی: اگر فردی در خانواده مستقیم شما از سیاهرگ های مشبک یا سایر بیماری های عروقی رنج می برد، شما نیز شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارید.
افزایش سن: وریدهای مشبک با افزایش سن افراد شایع تر می شوند. هر چه سن شما بالاتر می رود، احتمال ابتلا به کمبودهای سیاهرگی، از جمله وریدهای مشبک، بیشتر می شود.
بارداری: باردار شدن می تواند به رگ های شما فشار وارد کند و جریان خون ورودی به اندام ها و خروجی از آن ها را فشرده کند. این افزایش فشار می تواند منجر به تشکیل وریدهای مشبک شود.

چاقی-و-بروز-رگهای-واریس-عنکبوتی-و-رتیکولار

روش درمان سیاهرگ واریسی پا چیست؟

برای درمان واریس پا انواع مختلفی از درمانهای سنتی و خانگی تا درمانهای نوین و حتی جراحی وجود دارد که هر کس بسته به نوع واریس و متد درمانی مطلوب خود، می تواند از آنها بهره ببرد. اما در خصوص درمانهای نوین، به طور کلی سه روش درمان واریس پا وجود دارد: لیزر درمانی، اسکلروتراپی، میکروفلبکتومی

لیزر درمانی واریس پا از جمله روشهای درمانی ساده و موثر است. دو روش متفاوت از لیزر درمانی برای واریس وجود دارد: لیزر درمانی درون وریدی (EVLT) و لیزر درمانی از طریق شات بیرونی. در روش اول (EVLT) یک فیبر لیزری با یک سوزن نازک در ورید آسیب دیده وارد می شود در حالتی که این فرآیند با استفاده از اولتراسوند کنترل می شود. فیبر لیزر، انرژی کنترل شده ای ساطع می کند که ورید واریسی را تا دمای 120 درجه سانتیگراد گرم میکند و باعث انقباض ورید و بسته شدن کامل آن می شود. به عبارت دیگر، انرژی ساطع شده توسط لیزر دیواره سیاهرگ را از داخل آنقدر گرم می کند که رگ به مرور زمان منقبض شده و حل می شود. پس از آن، بدن از فرآیندهای طبیعی برای شکستن رگ استفاده می کند و در این زمان رگهای دیگر عملکرد رگهای از بین رفته را بر عهده می گیرند. این روش کم خطر و تقریبا بدون درد است.

اما لیزر درمانی از طریق شات لیزر روی پوست، هیچ نیازی به وارد کردن عنصر خارجی به داخل بدن ندارد. اکثر متخصصان عروق ترجیح می دهند رگهای واریسی پا را با سیستم لیزر کوترا (برند شرکتی معتبر در تولید دستگاه های لیزر) درمان کنند زیرا گسترده ترین قابلیت ها را در درمان شرایط عروقی سطحی و عمیق دارد و می تواند در بیش از 20 نشانه مختلف برای انواع پوست استفاده شود. لیزر کوترا با استفاده از بازخورد پزشکان برجسته عروق در سراسر جهان ساخته شده است و می توان آن را متناسب با وضعیت پوست تنظیم کرد.

کلینیک لیزر تخصصی

علاوه بر این، این دستگاه حالتهای مختلفی از اندازه تابش لیزر ارائه می دهد. این ویژگی امکان درمان بسیار موثر را در مدت زمان کوتاهی فراهم می کند. در مجموع تمام این امکانات سفارشی‌سازی، درمان واریس پا با لیزر را جلوتر از سایر گزینه‌های درمانی قرار می‌دهد، زیرا روش‌های طولانی و پیچیده اکنون می‌توانند به راحتی در یک جلسه سرپایی انجام شوند.

در این روش نحوه کار به این صورت است که یک سر لیزر بر روی نواحی مربوطه هدایت می شود و در فواصل معین، پالس های نور لیزر را به بافت می فرستد. انرژی نوری ساطع شده، به پوست نفوذ می کند و به رگ خونی یا ورید عنکبوتی می رسد. این انرژی گرما تولید می کند، خون را در ورید منعقد می کند و باعث فروپاشی آن می شود و در نهایت آن را می بندد و از بین می برد.

هزینه درمان واریس پا با لیزر چقدر است؟

هزینه درمان واریس پا با لیزر، به تعداد مورد نیاز شات لیزر بستگی دارد. شات لیزر به هر بار تخلیه انرژی بر روی سطح پوست یک ناحیه از بدن که در یک ثانیه رخ می‌دهد، گفته می‌شود. تعداد شات لیزر نیز به عواملی از جمله گستردگی رگها روی پوست بستگی دارد. بنابراین پیشنهاد ما این است که با مراجعه به کلینیک لیزر تخصصی دکتر مهرنژاد با یک جلسه رایگان مشاوره از هزینه درمان واریس خود مطلع شوید.

عکس قبل و بعد درمان سیاهرگ واریسی پا با روش لیزر درمانی

عکس-قبل-و-بعد-لیزر-واریس-پا-با-روش-لیزر-درمانی

فیلم لیزر واریس پا

سوالات متداول

در صورتیکه در مورد امکان درمان با لیزر و هزینه آن سوال دارید، میتوانید با تعیین وقت قبلی برای مراجعه حضوری اقدام نمایید. در این جلسه رایگان، نوع و شدت و گستردگی واریس توسط پزشک تشخیص داده شده و در صورتیکه امکان لیزردرمانی باشد هزینه آن معین میگردد. در غیر اینصورت اطلاعات لازم برای سایر درمانها در کلینیکهایی که خدمات غیر از لیزر انجام میدهند به شما داده میشود.

اساسا در جلسه اول لیزر درمانی، رگهای واریسی پاک میشوند؛ با این حال ممکن است برخی از مویرگها از قلم بیافتند که در اینصورت یک جلسه ترمیمی برای مراجعان در نظر گرفته می شود.

بسته به میزان گستردگی رگهای واریس که نیاز به لیزردرمانی دارند، درمان میتواند از چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. اما به طور کلی این روش درمانی پیشرفته، سرپایی و بدون جراحی و خونریزی میباشد که در یک جلسه قابل انجام است.

لیزر درمانی رگهای واریسی از جمله شیوه های بسیار موثر درمانی است و میتوان گفت که رگهای عنکبوتی و سطحی واریس که تحت درمان لیزر قرار میگیرند، هرگز باز نمیگردند. با این وجود، بسته به ژنتیک افراد ممکن است در همان نواحی رگهای جدیدی دچار واریس شوند.

معمولا خیر، اما با توجه به این نکته که آستانه درد در افراد مختلف متفاوت است، در صورتیکه فردی آستانه درد پایینی داشته باشد میتوان از داروهای بی حسی موضعی استفاده کرد.

معمولا بیشتر عوارض از بین میروند با این حال به عنوان یک قاعده کلی هر چه واریس قدیمی تر باشد، اثراتی که از آن به جا میماند پایدارتر میباشند.

سایر خدمات قابل ارائه در کلینیک دکتر مهرنژاد:

رگهای واریس سینه و گردن
رگهای-عنکبوتی-روی-صورت