پاک کردن تاتو با لیزر

لیزر: بهترین روش پاک کردن خالکوبی های قدیمی و تتو (Tattoo)

  • در این مطلب به سوالات زیر پاسخ میدهیم:
  • خالکوبی و تاتو چگونه روی پوست ایجاد می شود؟
  • پاک کردن تاتو با لیزر چه زمانی امکان پذیر است؟
  • کدام تکنیک های لیزر برای پاک کردن تاتو استفاده می شود؟
  • شانس موفقیت برای حذف کامل تتو چقدر است؟
  • خطرات احتمالی و عوارض جانبی حذف تاتو با لیزر کدام است؟
  • فرآیند حذف خالکوبی با لیزر چگونه است؟
نحوه اثر سوزن تاتو روی لایه میانی پوست

خالکوبی یا تاتو چگونه روی پوست اعمال می شود؟

این روزها تاتو یا خالکوبی به اندازه سایر زیورآلات بدن رایج است و دیگر منحصر به بازوی پهلوانان نیست؛ بلکه بیش از پیش در میان جوانان طرفدار دارد. نوع تاتو هم دیگر صرفاً نقوش یا طرح و نوشته نیست، و زنان، به طور خاص، برای موارد آرایشی از تاتوی ابرو، تاتوی لب، تاتوی خط چشم و غیره استفاده می کنند. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی کسی از تاتوی خودش دیگر راضی نباشد، طرح تاتو از مد افتاده باشد یا حتی به عنوان یک عمل شرم‌آور جوانی تلقی شود؟ اکنون بسیاری از خالکوبی ها و تاتوها را می توان با تکنولوژی مدرن لیزر به طور کامل پاک کرد. اینکه پاک کردن تاتو با لیزر چقدر موفقیت آمیز باشد نه تنها به روش درمان وابسته است، بلکه به اندازه، رنگ و کیفیت تاتو نیز بستگی دارد.

ابتدا باید بدانیم که تاتو چگونه روی پوست ایجاد می شود؟ هر تاتویی از مجموعه رنگدانه های رنگی ریز تشکیل شده است که با سوزن های دستگاه مخصوص خالکوبی زیر پوست قرار می گیرند. بسته به تکنیک و خواسته های مشتری، رنگ با 800 تا 7500 حرکت سوزن در دقیقه به زیر پوست اعمال می گردد. برای اینکه خالکوبی یا تاتو یک عمر باقی بماند، آن را در لایه درم پوست وارد می کنند. این لایه میانی پوست بین اپیدرم و هیپودرم زیرین است. اگر هنرمند خالکوبی یا تاتوکار، رنگ را بیش از حد سطحی اعمال کند، احتمالاً تاتو در طول زمان پاک می شود. اپیدرم (سطح بیرونی پوست) دائماً تجدید می شود، بنابراین رنگدانه های رنگی در اینجا برای همیشه ماندگار نمی شوند. از طرف دیگر، اگر رنگ بیش از حد به عمق پوست نفوذ کند، به دلیل اینکه خونریزی رخ می دهد، تاتو از بین می رود.

نحوه پاک کردن تاتو با لیزر

پاک کردن تاتو با لیزر چه موقع امکان پذیر است؟

حذف خالکوبی با لیزر اساساً برای هر نوع تاتویی امکان پذیر است. با این حال، در برخی موارد، پزشک ممکن است شما را از درمان با لیزر منع کند. به عنوان مثال، زنان باردار، بیماران مبتلا به تغییرات پوستی پاتولوژیک و افرادی که مستعد ابتلا به عفونت های تبخال هستند، ممکن است به لیزر واکنش خوبی ندهند. علاوه بر این، پاک کردن تاتو با لیزر در برخی از قسمت‌های بدن می‌تواند پیچیده یا حتی غیرممکن باشد. از طرفی هم معمولاً حذف خالکوبی های رنگی یا از قبل درمان شده دشوارتر است. با این حال، با کمک فناوری های جدید لیزر، به عنوان یک روش درمان غیرتهاجمی، اکنون می توان نتایج قابل توجه بهتری را در چنین مواردی نسبت به روش های لیزر معمولی به دست آورد.

کدام رنگهای تاتو را می توان با لیزر حذف کرد؟ به طور کلی یک قانون صدق می کند: هر چه رنگ تاتو تیره تر باشد، راحت تر می توان آن را پاک کرد. رنگ‌های تیره دارای رفتار جذب بهتر پرتو لیزر هستند که رنگدانه‌ها را به کوچک‌ترین قسمت‌ها خرد می‌کند. سپس اینها توسط بدن جذب، تجزیه و دفع می شوند.

بسته به رنگ تاتو، از سیستم های لیزری مختلف با طول موج های مختلف برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن استفاده می شود. در برخی دستگاه های لیزر، طول موج لیزر را می توان به گونه ای تغییر داد که فقط از یک سیستم لیزر برای حذف رنگ های مختلف استفاده شود. به عنوان مثال، طول موج 1064 نانومتر یا 755 نانومتر به ویژه برای رنگ های سیاه، آبی و سبز تیره مناسب هستند. از طرف دیگر قرمز، نارنجی، زرد و قهوه ای را می توان با طول موج 532 نانومتر بهتر حذف کرد.

آیا تاتو با لیزر پاک میشود

شانس موفقیت پاک کردن تاتو با لیزر چقدر است؟
موفقیت پاک کردن تاتو با لیزر به عوامل زیادی بستگی دارد. خالکوبی های سطحی راحت تر از خالکوبی های عمیق پاک می شوند، و تاتوهای آماتور بهتر از تاتوهای حرفه ای. رنگ های استفاده شده نیز در اینجا نقش مهمی ایفا می کنند. با تکنیک های لیزر معمولی، تاتوهای تیره را می توان نسبتاً آسان پاک کرد، در حالی که پاک کردن رنگ های روشن گاهی اوقات تقریبا غیرممکن است. با این حال، دستگاههای لیزر جدید در حال حاضر به نتایج قابل توجه بهتری نسبت به روش های قبلی دست می یابند و حتی خالکوبی های رنگی یا از قبل درمان شده در اکثر موارد با موفقیت پاک می شوند. علاوه بر این، به طور متوسط تنها 3 تا 5 جلسه برای یک درمان موفق مورد نیاز است، در حالی که در گذشته اغلب تا 20 جلسه نیاز بود. با این حال، هیچ تضمینی برای حذف کامل تاتو وجود ندارد.

جهت مشاوره و تعیین وقت با ما در تماس باشید.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی پاک کردن تاتو با لیزر کدامند؟

مانند تمام درمان‌های پوست با لیزر، جای زخم می‌تواند پس از برداشتن تاتو باقی بماند. بیمارانی که پوستشان مستعد به ایجاد اسکار (جای زخم) است باید این موضوع را از قبل با پزشک خود در میان بگذارند. علاوه بر این، قرمزی، تورم، پوسته پوسته شدن یا تاول شدن پوست می تواند بلافاصله پس از درمان رخ دهد. با این حال، با درمان حرفه ای توسط پزشک با تجربه و پیگیری دقیق درمان، این علائم باید به طور کامل ناپدید شوند. به لطف فناوری جدید لیزر، پاک کردن تاتو کمتر درد دارد و کم خطرتر شده است. پاک کردن تاتو با لیزر معمولاً فقط باعث ایجاد درد خفیفی می شود که قابل مقایسه با خراش دادن خود تاتو است. هرچند که از بی حسی موضعی نیز می توان برای بیمارانی که به درد حساس هستند استفاده کرد.

از بین بردن خالکوبی با لیزر

فرآیند از بین بردن تاتو با لیزر چگونه است؟

برای پاک کردن تاتو با لیزر به شکل موفقیت آمیز، پوست باید عاری از بیماری و التهاب باشد. قبل از جلسه درمان باید از مراجعه به سولاریوم و تابش مستقیم نور خورشید برای مدت معینی خودداری شود. همین امر در مورد کرم های برنزه کننده و برخی داروها نیز صدق می کند. برای موارد خاص، در یک جلسه مشاوره، پزشک باید امکان لیزردرمانی و خطرات آن را به مراجعه کننده توضیح دهد.

کلینیک لیزر تخصصی

پاک کردن تاتو با لیزر معمولاً طی چند جلسه انجام می شود. با هر جلسه، برخی از رنگدانه های رنگی از بین می روند و سپس توسط بدن تجزیه و دفع می شوند. تعداد جلسات مورد نیاز به تکنیک لیزر مورد استفاده، کیفیت، اندازه و رنگ تاتو و عمق رنگدانه بستگی دارد. با تکنولوژیهای مدرن لیزر، به طور متوسط 3 تا 5 جلسه برای پاک کردن کامل تاتو کافی است. البته منطقی است که ابتدا یک درمان آزمایشی با هر بیمار انجام شود تا بتوان بهتر تخمین زد که چند جلسه برای پاک کردن خالکوبی لازم است.
در ابتدای جلسه درمان، قسمت تاتو شده بدن تمیز می شود و احتمالاً بی حسی موضعی انجام می شود. برای این منظور، پزشک معالج شما از یک کرم بی حس کننده و در صورت لزوم از یک بی حس کننده موضعی استفاده می کند که باید حدود 20 تا 30 دقیقه اثر کند.
اکنون دستگاه لیزر روی پوست هدایت می شود تا با کمک پالس های نور، رنگدانه های تاتو را خرد کند. درمان با لیزر حدود 10 تا 30 دقیقه طول می کشد، لیزر تاتوهای بزرگتر در چندین جلسه تقسیم می شود. باید یک دوره چند هفته ای (4 تا 6) در این بین وجود داشته باشد تا پوست بتواند بازسازی شود.

پس از درمان:
اولین نشانه های حذف معمولاً پس از اولین جلسه درمان قابل مشاهده است. تغییر رنگ موقت خالکوبی نیز امکان پذیر است، زیرا رنگدانه های جوهر تتو با سرعت های مختلفی شکسته، خرد و تجزیه می شوند.
پس از لیزر درمانی، بیمار احتمالاً یک پانسمان زخم دریافت می کند که باید چند روز روی ناحیه تحت درمان باقی بماند. یک کرم ضدعفونی کننده و خنک کننده نیز می تواند روند بهبودی را تسریع کند. مهم است که زخم همیشه تمیز نگه داشته شود و خراشیده یا ساییده نشود. معمولاً 3 تا 4 هفته طول می کشد تا پوست پس از آخرین درمان به خوبی بهبود یابد.
بیمار می تواند طبق روال با محدودیت هایی به انجام وظایف روزانه خود بپردازد. دوش گرفتن بعد از روز اول امکان پذیر است. در چند روز اول باید از ورزش و فعالیت‌های شدید خودداری کرد. استفاده از سولاریوم و آفتاب گرفتن بعد از حدود یک ماه امکان پذیر است – اما به هر حال باید مراقب بود که از محافظت کافی در برابر آفتاب اطمینان حاصل شود.

پاک شدن تاتو در چند جلسه

هزینه پاک کردن تاتو با لیزر چقدر است؟

اساساً می توان گفت که پاک کردن تاتو با لیزر یا روشهای دیگر، بسیار بیشتر از انجام تاتو هزینه دارد. به عنوان یک قاعده کلی، یک جلسه برای حذف کامل کافی نیست. هزینه پاک کردن خالکوبی بسته به اندازه تاتو، تعداد رنگ ها و وضعیت کلی آن (به عنوان مثال عمق، سن و غیره) متفاوت است. بسته به اینکه تاتو چقدر خوب پاک شود، تعداد جلسات متفاوتی لازم است. بنابراین با هر جلسه، کل هزینه پاک کردن تاتو با لیزر افزایش می یابد. به لطف سیستم‌های لیزر مدرن‌تر که بسیار کارآمدتر و مؤثرتر کار می‌کنند، امروزه نسبت به چند سال پیش جلسات بسیار کمتری لازم است. همچنین از آنجایی که پاک کردن خالکوبی و تاتو جزو خدمات زیبایی است، معمولاً تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد.

پاک کردن تاتوی ابرو با لیزر

سوالات متداول

از روش های مختلفی برای پاک کردن دائمی تاتو استفاده می شود که لیزر درمانی رایج ترین و ایمن ترین آنهاست. علاوه بر این، امکان پاک کردن کامل تاتوهای کوچکتر با استفاده از روش درم ابریژن (لایه برداری پوست) یا استفاده از مواد شیمیایی نیز وجود دارد. محلول های شیمیایی به زیر پوست تزریق می شود تا خالکوبی تجزیه شود. درمان لیزر در چند دهه گذشته به پیشرفت خود ادامه داده است و اکنون با موفقیت برای پاک کردن خالکوبی استفاده می شود. رنگدانه های رنگی زیر پوست با پرتوهای لیزر “شات” می شوند و به این ترتیب از بین می روند. بافت پوست مجاور توسط لیزر درمانی حرفه ای آسیب نمی بیند.

خالکوبی هایی که قبلاً درمان شده اند را می توان با لیزر درمانی پاک کرد. برخی بیماران قبلاً با یک سیستم لیزری درمان شده اند، اما هنوز کاملاً از نتیجه راضی نیستند (مثلاً اگر برخی از رنگ ها را نتوان به طور کامل پاک کرد). در این مورد، درمان با دستگاه لیزر جدید، تا حد زیادی امکان پذیر است.

بله، آرایش دائمی را نیز می توان به راحتی با لیزر پاک کرد؛ درست مانند یک خالکوبی معمولی. برای این منظور چشم ها با عینک محافظ در برابر اشعه لیزر محافظت می شوند.

خارش یک واکنش طبیعی بدن در طول روند بهبودی پوست است. در 3 روز اول پس از لیزر، ناحیه تحت درمان باید تمیز نگه داشته شود و به دقت با پماد مخصوص پوشیده شود. همچنین مهم است که ناحیه تحت درمان برای چندین هفته در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. بنابراین، متخصصان پوست توصیه می کنند که از این نواحی با ضد آفتاب کافی (SPF 30 و بیشتر) محافظت کنید. هر چه بهتر از محل لیزر مراقبت کنید، نتیجه نهایی زیباتر خواهد بود.

به عنوان یک قاعده، هیچ جای زخمی در لیزر درمانی ایجاد نمی شود. بلافاصله پس از درمان، پوست قرمز شده و ممکن است تاول های کوچکی ظاهر شود. اما هنگامی که پوست بهبود یافت، معمولاً هیچ جای زخمی باقی نمی ماند.

معمولاً برای پاک کردن موفقیت آمیز خالکوبی به صبر زیادی نیاز است. بین جلسات، پوست به زمان کافی برای بازسازی و شکستن رنگدانه هایی که از بین رفته اند نیاز دارد. برای این کار تقریباً 4 تا 6 هفته توصیه می شود. با این حال، این مشخصات زمانی برای همه به یک اندازه قابل اجرا نیست، زیرا هر بدن به طور متفاوتی به این فرآیند واکنش نشان می دهد. بنابراین مهم است که همیشه با پزشک معالج خود مشورت کنید تا به بهترین شکل ممکن درمان برسید.

بله، در بسیاری از موارد کاملاً امکان پذیر است. با این حال، باید به پوست زمان کافی برای بازسازی کامل بدهید. بهتر است چند ماه (حداقل 4 تا 6 ماه) قبل از تصمیم گیری برای خالکوبی جدید صبر کنید.

سایر خدمات قابل ارائه در کلینیک دکتر مهرنژاد:

بیشتر بخوانید

برداشتن خال با تکنیک های مختلف
کاربرد های خاص بوتاکس
زیبایی-و-جوانسازی
حالا تماس بگیرید