لیزر درمانی چیست؟ کاربردها ، مزایا و عوارض

لیزر درمانی چیست؟ کاربردها ، مزایا و عوارض

لیزر درمانی کاربردها و مزایا

لیزر درمانی چیست؟

لیزر به بخشی جدایی ناپذیر از پزشکی مدرن تبدیل شده است و برای درمان مشکلات زیبایی و سلامتی استفاده می شود. لیزر درمانی به ویژه در جراحی پلاستیک، مشکلات پوستی و دندانپزشکی مفید است. در طول لیزر درمانی، پزشکان با پرتوهای نور پر انرژی و بسیار متمرکز کار می کنند. در ابتدا پزشک طول موج، شدت، زمان تکانه و فرکانس پالس لیزر را طبق هدف درمان تنظیم می کند. سپس دستگاه را به سمت قسمت‌هایی از بدن که قرار است تحت درمان قرار گیرند، هدایت می‌کند، جایی که شات لیزر روی پوست اعمال میشود. از لیزر درمانی برای درمان مشکلات سلامتی و زیبایی استفاده می شود و  بسته به تنظیمات، می تواند اثرات فیزیکی مختلفی در بافت ایجاد کند که بر این اساس، به چندین روش لیزر درمانی تقسیم می شود.

چه روش های لیزر درمانی وجود دارد؟

اساساً چهار روش لیزر درمانی وجود دارد:

1- فرسایش لیزری (ablation): اصطلاح فنی ابلیشن به برداشتن بافت بدن اشاره دارد. به عنوان یک قاعده، پزشک برای این منظور از لیزر به اصطلاح CO2 استفاده می کند. پالس های نور آن به لایه های بالایی پوست نفوذ کرده و باعث تبخیر بافت می شود. لیزر درمانی ابلیشن به عنوان مثال برای از بین بردن چین و چروک، اسکار، زگیل یا خال مادرزادی مناسب است.

2- انعقاد لیزر: این روش عمدتاً در چشم پزشکی، به عنوان مثال در برخی بیماری های شبکیه چشم استفاده می شود. پرتوهای لیزر به بافت نفوذ کرده و قسمت هایی از آن را از بین می برند. سپس سیستم ایمنی بدن (فاگوسیت‌ها) کار از بین بردن بقایای مرده و التیام زخم را انجام می‌دهد.

3- لیزر اپیلاسیون: از لیزر درمانی می توان برای رفع دائمی موهای زائد نیز استفاده کرد. پزشک معمولاً برای این کار از لیزر مادون قرمز استفاده می کند. پالس های نور آن تا عمق پنج میلی متر در پوست نفوذ می کند. رنگدانه ملانین موجود در مو، تکانه های نور را به سلول های مجاور منتقل می کند. در آنجا اشعه ها به گرما تبدیل می شوند و فولیکول های مو از بین می روند. در نتیجه موهای موجود میریزند و موهای جدید دوباره رشد نمی کنند. نتایج بلندمدت عمدتاً روی موهای تیره تر قابل دستیابی است.

4- فتوتراپی با لیزر: این روشی برای درمان التهاب و علائم ساییدگی مفاصل است. همچنین گفته می شود که فتوتراپی با لیزر به درمان آلرژی، درد حاد و ادم کمک میکند. پزشکان با پرتوهای لیزر با دوز بالا کار می کنند که متابولیسم را در بافت همبند تحریک می کند. این منجر به فعال شدن فرآیندهای مختلف بیوشیمیایی در سلول ها می شود، به این معنی که بیماری، سریع تر بهبود می یابد.

لیزردرمانی ابلیشن پوست

انواع متفاوت لیزرها در لیزر درمانی

اساساً لیزرها را می توان به دو دسته فرسایشی و غیر سایشی تقسیم کرد. اولی قادر به تبخیر لایه های بالایی پوست است که منجر به بازسازی قوی پوست می شود و به بافت زیرین آسیب نمی رساند. دومی فقط سلول ها را با پرتوهای نوری موج کوتاه یا بلند گرم می کند. علاوه بر این تمایز در نحوه عملکرد، پزشکان سیستم های لیزر را بر اساس محیط لیزر مورد استفاده دستگاه، عمق نفوذ پالس ها به پوست و شدت تابش نیز طبقه بندی می کنند.

سه نوع لیزر به طور خاص در پزشکی استفاده می شود:

لیزر فرکشنال: اصطلاح فرکشنال (جزء به جزء) از این واقعیت ناشی می شود که نور این لیزر به هزاران پرتو کوچک تقسیم می شود. پزشکان این نوع را به دو دسته تقسیم می کنند. لیزری که اصطلاحاً فراکسل (Fraxel)نامیده می شود غیر سایشی است و خطر عوارض جانبی کمتری دارد. بنابراین برای بیماران جوان تر گزینه مناسبی است و عمدتاً برای اصلاح اسکارها و چین و چروک های جزئی استفاده می شود. در مقایسه، اثر فرسایشی لیزر CO2 کلاسیک، عمیق‌تر به بافت نفوذ می‌کند و بنابراین برای زخم‌های مشخص و شیارهای پوستی مناسب است. با این حال، خطر عوارض بیشتر است و بهبودی بیشتر طول می کشد.

لیزر CO2 فرکشنال: لیزر CO2 فرکشنال یک اختراع نسبتاً جدید است. پرتوهایی با طول موج بسیار بالا ساطع می کند که حتی به عمیق ترین لایه های پوست می رسد. این فناوری به ویژه برای درمان چین و چروک های شدید صورت و آفتاب و همچنین آسیب ساختاری شدید به بافت مناسب است. این لیزر برای افراد بین 40 تا 70 سال و همچنین برای افرادی که رنگ پوست تیره تر دارند مناسب است.

لیزرهای با شدت بالا: همانطور که از نام آن پیداست، این تکنیک با پالس های نوری بسیار قوی کار می کند که با انرژی بسیار زیادی بر بافت اثر می گذارد. اشعه به نقاط درد عمیق نفوذ می کند بدون اینکه گرما به بافت آسیب برساند. لیزر درمانی با شدت بالا به ویژه در ارتوپدی برای تغییرات دردناک و التهابی در اندام ها مفید است. در مقایسه با لیزر درمانی معمولی، لیزر با شدت بالا، به نتایج قابل توجه و قابل مشاهده سریعتر منجر می شود.

فوائد لیزردرمانی

چه زمانی از لیزر درمانی استفاده میشود؟

از یک طرف، لیزر درمانی برای عمل های زیبایی استفاده میشود. در درجه اول برای اصلاح چین و چروک، جای زخم، لکه ها و عارضه های پوستی. از سوی دیگر، لیزر درمانی برای درمان برخی از مشکلات سلامتی نیز استفاده می شود. به ویژه در درماتولوژی و دندانپزشکی مفید است. اما چشم پزشکی و ارتوپدی نیز از لیزر سود می برند.

کاربردهای لیزر درمانی برای زیبایی چیست؟

در کلینیک های زیبایی، لیزر درمانی کاربردهای زیادی دارد. اغلب برای درمان چین و چروک استفاده می شود. همچنین لیزر درمانی می‌تواند با استفاده از پرتوهای نور متمرکز، لکه‌های رنگدانه و خال‌های مادرزادی را حذف کند. علاوه بر این، بسیاری از افراد به دلیل اینکه از نظر جسمی و روانی از اسکارهای ناخوشایند (جای زخم یا بخیه) رنج می برند، به لیزر درمانی فکر می کنند. درمان اسکار با استفاده از اشعه لیزر حتی برای استفاده روی صورت نیز مناسب است. در سالهای اخیر، استفاده از لیزر درمانی برای از بین بردن رگهای عنکبوتی و عروق واریس خفیف بسیار افزایش یافته است.

کلینیک لیزر تخصصی

کدام بیماری های پوستی را می توان با لیزر درمانی درمان کرد؟

در زمینه مشکلات پوست، لیزر درمانی می تواند به بسیاری از مشکلات شایع کمک کند. درمان لک صورت و بدن با لیزر یکی از این زمینه ها می باشد. برای بیمارانی که از آکنه رنج می برند، علاوه بر درمان دارویی، استفاده از پرتوهای لیزر برای کاهش علائم یک گزینه است. لیزر درمانی به ویژه برای به اصطلاح روزاسه (یک بیماری مزمن پوستی که منجر به قرمزی و التهاب شدید می شود) مفید است. سایر زمینه های ممکن برای کاربرد لیزر در پوست عبارتند از زگیل تناسلی، خال لکه شرابی، کیست ها و اختلالات کراتینه سازی. این فناوری همچنین اغلب در موارد پسوریازیس، قارچ ناخن یا تومورهای پوستی خاص نیز مفید است.

لیزر برای آکنه صورت

آیا می توان موی زائد را با لیزر از بین برد؟

مشکل روش های مرسوم مانند اصلاح یا اپیلاسیون این است که موها پس از مدت کوتاهی رشد می کنند. یک جایگزین برای از بین بردن دائمی موهای زائد در تمام قسمت های بدن، لیزر موهای زائد است. هنگامی که پالس های نور لیزر به پوست برخورد می کند، سلول های پوست به شدت گرم می شوند. در نتیجه، فولیکول‌های مو مسدود میشوند، موهای موجود می‌ریزند و موهای جدید عمدتاً رشد نمی‌کنند یا فقط بسیار نازک رشد می‌کنند. با تکرار چندین بار لیزر موهای زائد، حدود 80 تا 90 درصد از ناحیه پوست تحت درمان، بدون موی زائد باقی خواهد ماند.

آیا تاتو با لیزر پاک می شود؟

تاتو این روزها بسیار محبوب شده است، با این حال ممکن است شخص پس از مدتی از تاتوی خود راضی نباشد؛ پس به فکر پاک کردن تاتو با لیزر می افتد. با کمک چندین جلسه لیزر درمانی، رنگ جوهر زیر پوست اغلب به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. پالس های لیزر ذرات رنگی را گرم کرده و باعث ترکیدن آنها می شود. این کار با رنگ های تیره مانند سیاه و آبی تیره بسیار خوب عمل می کند. (سایه های روشن تر مانند قرمز، زرد یا سفید را فقط می توان با لیزر تاتو رنگی خاص به خوبی درمان کرد.) بنابراین، خالکوبی را فقط می توان به طور کامل بدون باقی ماندن هیچ گونه اثری در برخی از بیماران پاک کرد.

لیزر درمانی برای چه کسی مناسب است و چه زمانی نباید از لیزر درمانی استفاده کرد؟

لیزر درمانی تقریبا برای همه بیماران مناسب است. برای بیماران مبتلا به درد مزمن یا حاد، لیزر درمانی می تواند جایگزین مناسبی برای طب سوزنی باشد. این روش می تواند به ویژه برای افرادی که از سوزن می ترسند مفید باشد. اصولا می توان از لیزر درمانی برای کودکان نیز استفاده کرد. بسته به هدف درمان، ممکن است محدودیت های سنی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، جراحی چشم با لیزر فقط از سن 18 سالگی مجاز است.

شرایط خاصی وجود دارد که در آنها لیزر درمانی نباید انجام شود. به عنوان مثال، در دوران بارداری یا در دوران شیردهی چنین است. یا شخصی که از دستگاه ضربان ساز قلب استفاده میکند. همچنین، در روز لیزر درمانی، ناحیه تحت درمان نباید عفونت یا التهاب داشته باشد. سایر مواردی که در آنها شخص احتمالاً نباید لیزر درمانی انجام دهد عبارتند از بیماری‌های خودایمنی، بیماری‌های شدید قلبی یا ریوی، فشار خون بالا، صرع، دیابت، حساسیت شدید به نور یا لخته شدن خون و اختلالات ترمیم زخم. اگر از یکی از این مشکلات سلامتی رنج می برید، حتما باید از قبل با پزشک مشورت کنید که آیا لیزر درمانی برای شما مجاز است یا خیر. همین امر در صورتی که مجبور به مصرف منظم دارویی خاص باشید نیز صدق می کند.

لیزردرمانی-خطر-دارد

یک جلسه لیزر درمانی چگونه است؟

ابتدا معمولاً از یک عینک ایمنی برای بیمار استفاده می شود. توجه شود که ناحیه تحت درمان باید تمیز و عاری از مواد آرایشی باشد. در صورت لزوم، پزشک قبل از شروع لیزر درمانی، از یک کرم خنک کننده و بی حس کننده استفاده می کند که می تواند هرگونه احساس گرما و درد خفیف را کاهش دهد.

لیزر درمانی بسته به هدف اصلی متفاوت عمل می کند. از آنجایی که اغلب برای پوست استفاده می شود، در اینجا روی روش درمان چین و چروک و اسکار تمرکز می کنیم. معمولاً از لیزرهای CO2 برای این موارد استفاده می شود، اما شدت تابش می تواند متفاوت باشد. ابتدا پزشک دستگاه لیزر را تنظیم می کند. دستگاه دارای اپتیک فوکوس است، به طوری که پالس های نوری که به صورت دستی توسط پزشک ایجاد می شود، تنها بر ناحیه ای که باید درمان شود تأثیر می گذارد. سپس پزشک با دقت بالاترین لایه های پوست را با لیزر برمی دارد، اما به بافت عمیق تر آسیب نمی رساند. او مخصوصاً مراقب اسکار (جای زخم) است و اطمینان حاصل می کند که سطح پوست تا حد ممکن صاف است. سپس زخم را با کرم مخصوص می پوشاند.

مدت زمان لیزر درمانی را نمی توان به صورت کلی بیان کرد. این بستگی به هدف درمان و وسعت ناحیه مورد نظر دارد. یک جلسه معمولا در عرض ده تا سی دقیقه تمام می شود. با این حال، برای دستیابی به نتیجه مطلوب، اغلب چندین جلسه ضروری است.


بیشتر بخوانید:  نتایج یک تحقیق درباره تاثیر لیزردرمانی روی مشکلات پوستی


بعد از لیزر درمانی چه نکاتی را باید در نظر بگیرم؟

پس از لیزر درمانی، معمولاً می‌توانید بلافاصله به فعالیت‌های معمول خود بازگردید. قرمزی یا تورم خفیف پوست در عرض حدود یک روز خود به خود ناپدید می شود. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی یا سایر ناهنجاری ها، بهتر است مستقیماً با پزشک خود تماس بگیرید.

بعد از لیزر درمانی مجاز به انجام چه کارهایی نیستم؟

آنچه پس از عمل مجاز نیست به ناحیه درمان بستگی دارد. به عنوان یک قاعده، قسمت های آسیب دیده بدن نباید در سه تا شش ماه اول پس از لیزر درمانی در معرض اشعه ماوراء بنفش قوی باشند. به همین دلیل آفتاب گرفتن زیاد و استفاده از سولاریوم ممنوع است. حتی در زیر نور آفتاب، حتما باید کرمی با فاکتور محافظتی بالا در برابر آفتاب بزنید.

عوارض لیزردرمانی

نتایج و عوارض احتمالی لیزر درمانی

چه زمانی نتایج لیزر درمانی قابل مشاهده است؟

نمی توان دقیقاً پیش بینی کرد که چه زمانی اولین پیشرفت ها را احساس می کنید و می بینید. تعداد جلسات لازم بستگی به این دارد که هدف درمانی شما چیست و پزشک از کدام لیزر استفاده می کند. به عنوان مثال، چین و چروک های کوچک روی صورت، اغلب پس از یک نوبت از بین می روند، در حالی که چین و چروک های بزرگتر معمولاً به دو تا سه بار استفاده نیاز دارند. در مورد آکنه یا اسکار، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا اولین نتایج ظاهر شوند. همچنین، با آنکه حذف دائمی موهای زائد با استفاده از لیزر باعث می شود که برخی از موها پس از یک بار لیزر از بین بروند، ممکن است تا دوازده جلسه برای رسیدن به نتایج مطلوب لازم باشد.

چه خطرات و عوارضی با لیزر درمانی ممکن است ایجاد شود؟

با اینکه لیزر درمانی به طور کلی کم خطر و ملایم است، مانند هر درمان پزشکی، بروز عوارض جانبی خاص ممکن است. بلافاصله پس از جلسه لیزر، ممکن است متوجه قرمزی، تورم و خارش در ناحیه تحت درمان شوید – این علائم طبیعی هستند و معمولاً حداکثر پس از 24 ساعت خود به خود از بین می روند. اما عواقب جدی تری نیز ممکن است رخ دهد. اینها شامل سوختگی، اختلالات رنگدانه، لایه برداری پوست، عفونت زخم و خونریزی جزئی است. در موارد نادر، پوست به دلیل پرتوهای لیزر قوی، زخم می شود.

کلینیک تخصصی لیزر

آیا لیزر درمانی درد دارد؟

لیزر درمانی یک روش درمانی کم درد است. بیمار، اشعه های لیزر را به صورت گرما، جریان الکتریکی یا سوزن سوزن شدن، احساس می کند. اگر خیلی حساس هستید، می توانید از پزشک بخواهید که پماد بی حس کننده را روی قسمت هایی از بدنتان که باید لیزر شود بزند. پس از پایان جلسه، ممکن است دچار سوزش، تورم و قرمزی پوست شوید. با این حال، اینها معمولاً در عرض یک روز خود به خود ناپدید می شوند.

مزایای لیزر درمانی چیست؟

لیزر درمانی یک روش درمانی همه کاره، کم خطر و ملایم است که برای بسیاری از بیماران تنها گزینه محسوب میشود. بر اساس مطالعات فعلی، لیزر درمانی در حدود 75 درصد از بیماران نتایج خوبی ایجاد می کند. مدت زمان ماندگاری آنها بسته به هدف درمان متفاوت است. هنگامی که چین و چروک ها یا جای زخم ها اصلاح می شوند یا موهای زائد برداشته می شوند، اثر معمولاً برای چند سال باقی می ماند. در صورت لزوم می توانید لیزر درمانی را هر چند وقت یکبار که دوست دارید تکرار کنید.

لیزر درمانی در مقایسه با روش های درمانی جایگزین مزایای متعددی دارد. این روش به هیچ وجه نیاز به برش ندارد و بنابراین یکی از روش های غیر تهاجمی است. به دلیل تأثیر سطحی کاملاً روی بافت، از درد و عوارض تا حد زیادی جلوگیری می شود و لیزر درمانی را حتی برای افراد حساس و کودکان نیز مناسب می کند. پزشک همچنین می تواند تابش را به گونه ای تنظیم کند که نور دقیقاً در جایی که باید اثر کند. این بدان معنی است که نواحی اطراف بدن آسیب نمی بینند.

به منظور طولانی تر شدن نتایج، می توانید اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان سالم زندگی می کنید. این شامل یک رژیم غذایی متعادل، ورزش کافی و مصرف کم سیگار و الکل است. برای محافظت از پوست در آینده، همیشه باید از کرم هایی با محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش بالا در هنگام تابش نور خورشید استفاده کنید.

لیزر پوست صورت

بیشتر بخوانید

درمان واریس بارداری
ورزش برای درمان واریس پا
روش درمان غیر تهاجمی
حالا تماس بگیرید